Toamna ne-a salutat cu zile prietenoase si insorite. Odata cu caderea primelor frunze cresc din nou exigentele fata de condusul masinii, dar si pietonii si biciclistii ar trebui sa manifeste acum o atentie sporita in circulatie. Soarele atarnand jos reprezinta mai ales toamna un pericol extrem de producere a accidentelor, pericol care deseori este subestimat. Semafoarele, alti participanti la trafic, tablitele de semnalizare pot fi usor trecute cu vederea, configurarea rutiera poate fi apreciata incorect. TÜV Thüringen recomanda ochelari de soare, parasolar si conducere preventiva.

Cat de riscant este pericolul de orbire datorita soarelui la inaltime joasa, stie Achmed Leser, expertul in accidente de la TÜV Thüringen. “Cine circula cu vehiculul sau cu 30 de kilometri la ora fara vizibilitate, parcurge intr-o secunda circa doua lungimi de masina. In acest timp se pot intampla multe. Daca se ajunge la un accident, argumentul cum ca ‘m-a orbit soarele’, nu tine de scuza“, spune Leser. In zilele insorite de toamna biciclistii si pietonii trebuie de asemenea sa-si adapteze comportamentul in circulatia rutiera la conditiile externe. „Cine traverseaza repede strada intr-un loc nepermis si cu vizibilitate redusa, in cel mai rau caz poate fi implicat intr-un accident“, avertizeaza Achmed Leser.

In ajutorul soferului vine ridicarea poziţiei scaunului si coborarea parasolarului. Conteaza fiecare centimetru pentru a proteja vederea de efectul de orbire al soarelui. Este recomandabil sa aveti la bord ochelari de soare chiar si pentru zilele insorite de toamna si iarna. Pe timpul soarelui atarnand jos pe cer, soferii ar trebui de asemenea sa se orienteze dupa circulatia in rulare si sa fie pregatiti de franare. Expertul in accidente Leser recomanda in acest sens, marirea pe cat posibil a distantei fata de autovehiculul din fata. Multe accidente se intampla la virare sau la depasire. Unii dintre soferii orbiti isi spun la un moment dat: ‚ochii inchisi si inainte’. Expertul in circulatie nu poate decat sa va descurajeze de la o asemenea ruleta ruseasca. „La virare sau depasire soferii orbiti ar trebui mai bine sa se asigure de doua ori inainte de a se incadra in circulatie. Pasagerul de langa şofer poate fi util, caci este posibil sa aiba un unghi de vedere mai bun, dar si mana cu care sa anuleze pe termen scurt efectul de orbire al soarelui, poate uneori ajuta in mod suplimentar“, este de parere Leser.

Un parbriz murdar mareste suplimentar efectul de orbire. Achmed Leser recomanda ca toamna si iarna parbrizul sa fie curatat periodic in exterior si interior. „Depunerile de murdarie si darele, striurile sunt ca un val gri, efectul de orbire al razelor solare sau al farurilor de pe contrasens este astfel sporit“, ne lamureste Leser. Soferii ar trebui acum sa se asigure ca instalatia de spalare a parbrizelor este alimentata cu suficienta apa si adaos corespunzator.