Iar a sosit timpul cand sezonul de schimbare a anvelopelor ii preocupa pe soferi si odata cu aceasta reincepe discutia despre asa numita obligativitate a anvelopelor de iarna. Multi sunt dezorientati si-si pun intrebari de genul: “Am nevoie de anvelope de iarna sau cele pentru toate anotimpurile sunt suficiente? La ce temperatura ar trebui trecut la anvelopele de iarna si cat de vechi pot fi anvelopele mele?”

Exista obligativitatea generala pentru anvelope de iarna?

Obligativitatea dotarii autovehiculelor cu cauciucuri de iarna nu depinde de un anumit interval de timp, ci de conditiile meteorologice, dupa cum se precizeaza in Ordonanta de Guvern 5/2011. Astfel, soferii trebuie sa aiba cauciucuri de iarna doar cand circula pe drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei, indiferent de perioada calendaristica. Spre exemplu, daca pe 31 Decembrie este soare, iar carosabilul nu este acoperit cu zapada, Politia Rutiera nu are cum sa te amendeze legal ca nu ai cauciucuri de iarna pe masina. Multi sunt confuzi si cred ca anvelopele de iarna sunt obligatorii de la data de 1 Noiembrie, cand de fapt legea nu tine cont de perioada calendaristica, ci strict de starea drumurilor. Astfel, daca aveti o masina cu anvelope de vara si asfaltul este uscat, desi afara sunt conditii de iarna, nu puteti fi sanctionat. Daca in schimb incepe sa ninga, veti fi nevoit sa lasati masina in parcare, altfel riscati o amenda.

Am voie sa conduc pe zapada cu anvelope pentru toate anotimpurile?

Asa numitele anvelope pentru toate anotimpurile sau pentru orice vreme, intrunesc atat proprietatile unei anvelope de vara, cat si ale uneia de iarna. Ele pot fi folosite in toate situatiile de vreme, deci si pe zapada. Dar anvelopele pentru toate anotimpurile reprezinta doar un compromis la anvelopele propriu-zise de iarna. Mai ales pe gheata si zapada, le sunt inferioare celor de iarna, recognoscibile dupa pictograma cu un munte si fulg de zapada, in ceea ce priveste distanta de franare, tractiunea si manuirea. Chiar si in comparatie cu anvelopele de vara sunt mai slabe in anotimpul cald. Anvelopele pentru toate anotimpurile se recomanda mai curand pentru cei care nu sofeaza mult, care conduc foarte rar in regiuni muntoase. Principalul lor avantaj consta in pret. Soferii care utilizeaza anvelope pentru toate anotimpurile economisesc timpul necesar pentru reechipare si inlocuirea intregului set de anvelope.

Schimbarea anvelopelor: mitul celor 7 grade – regula din Octombrie pana la Pasti mai este valabila?

Buna veche regula empirica pentru schimbarea anvelopelor din Octombrie pana la Pasti inca mai este valabila pentru multi conducatori auto. La inceputul lui Octombrie se aseaza incapatanati la coada pentru schimbarea anvelopelor. Dar oare mai este valabila aceasta regula? In mod normal, pentru pozitionarea geografica a Romaniei, din Octombrie pana in Aprilie sunt posibile caderi de zapada si temperaturile scad in jurul punctului de inghet. De aceea regula este valabila ca formula empirica. Dar cine nu trebuie sa foloseasca zilnic masina sau locuieste in zone de campie cu probabilitate mai scazuta pentru caderi de zapada, nu trebuie sa respecte intocmai regula. Dar cel mai tarziu in Noiembrie ar trebui deja trecut pe anvelope de iarna, caci atunci incepe perioada cand temperatura este si peste zi mai mereu in zona inghetului, respectiv la limita lui zero grade.

Mitul cum ca la sub 7 grade anvelopele de vara fac priza mai proasta decat cele de iarna este astazi numai conditionat corect. Pe umezeala si carosabil uscat anvelopele de vara moderne pot avea avantaje fata de cele de iarna referitor la tractiune si comportament la franare chiar si la temperaturi imediat peste punctul de inghet. Acest lucru este posibil sa se datoreze compozitiei inovative a anvelopei, unui profil imbunatatit si latimii. Priza anvelopei se datoreaza mai curand structurii carosabilului in functie de precipitatii. Daca se va conduce in conditii de carosabil acoperit cu zapada, cu bruma sau cu gheata, va avea efect decisiv doar temperatura exterioara. Recomandarea de a schimba anvelopele la 7 grade Celsius nu este deci potrivita. Majoritatea autovehiculelor dispun astazi de un semnal sonor sau luminos de avertizare, care la o temperatura exterioara de 3 pana la 4 grade se activeaza. De aici incolo conducatorul autovehiculului trebuie sa se astepte la polei si sa-si adapteze comportamentul la volan la conditiile exterioare.

Cand am nevoie de anvelope noi si noile pneuri trebuie rodate?

In Romania legislatia prevede pentru anvelopele pentru automobile o adancime minima a profilului de 1,6 milimetri. Dar conducatorii auto nu ar trebui sa-si toceasca anvelopele pana la valoarea limita prescrisa. Cu cat profilul anvelopei este mai mic, cu atat mai proaste sunt tractiunea si franarea pe carosabilul ud. In conditiile de iarna profilul anvelopei ar trebui sa fie de cel putin 4 milimetri, mai ales ca pentru concediul de iarna la munte este necesar.

Fanii sportului cu motoare stiu asta de la rundele introductive ale Formulei 1. Anvelopele noi trebuie rodate si incalzite pentru ca sa-si atinga aderenta optima. Oricum, la montarea unei anvelope de serie nu se pune problema la fel de acut ca in sportul cu motoare. Si totusi, anvelopele iesite din fabrica nu-si pot atinge inca tractiunea optima datorita suprafetei netede conditionate de modul de productie si de resturile din fabricatie. Din acest motiv producatorii recomanda ca in primii 100 pana la 300 de kilometri sa nu solicitati la maxim anvelopele, sa evitati deci acceleratia puternica si viteza mare.

Cat de vechi pot fi anvelopele, trebuie inlocuite dupa sase ani, chiar daca au suficient profil?

Nu exista un termen general pentru expirarea anvelopelor. Nici legiuitorul nu prescrie vechimea maxima pentru anvelopele autovehiculelor. Daca anvelopa mai are dupa sase, opt sau zece ani suficiente proprietati de aderenta depinde de compozitia anvelopei, procesul fizic si chimic de imbatranire a cauciucului si in primul rand de depozitarea corecta. Iradierea cu raze UV, temperatura si umiditatea aerului influenteaza procesul de imbatranire. Odata cu trecerea timpului anvelopele se intaresc tot mai mult, emolientii se pierd, ele devin poroase si se fisureaza. Cel mai tarziu acum se poate aprecia ca anvelopa nu mai dispune de proprietatile sale optime. Anvelopele cu o vechime mai mare de 10 ani ar trebui folosite in continuare numai daca anterior au fost utilizate in mod normal. Si totusi, din motive de siguranta, la aceasta vechime a sosit de mult timpul ca anvelopele sa fie schimbate.

Vechimea anvelopei poate fi calculata dupa combinatia de patru cifre, care este imprimata la sfarsitul marcajului DOT (Department of Transportation, autoritatea americana de transport) pe unul dintre peretii laterali ai anvelopei. Primele doua cifre indica saptamana de productie, iar ultimele doua cifre anul de productie. Cifrele 3614 ar insemna deci ca anvelopa a fost produsa in a 36-a saptamana calendaristica din anul 2014.

Cu ce viteza pot circula cu anvelopele mele? Ce marime de anvelope sunt permise pentru autovehiculul meu?

Spre deosebire de vehiculele dotate cu anvelope de vara, vehiculele care au anvelope de iarna pot fi dotate cu anvelope care au un index al vitezei mai mic decat viteza maxima indicata pentru masina. Aceasta inseamna de exemplu ca un vehicul pentru care viteza maxima indicata este de 235 kilometri/ora, poate circula si cu o anvelopa tip H. H-ul marcheaza anvelopele admise pana la o viteza de 210 km/ora. Daca sunt montate anvelope de iarna cu un index al vitezei mai mic, atunci in campul vizual al conducatorului auto trebuie aplicata o eticheta cu marcajul M+S (M = Mud = noroi; S = Snow = zapada), care indica viteza maxim admisa pentru anvelopele M+S. Absenta acestei etichete este trecuta in procesul verbal al verificarii ca fiind o neconformitate majora. Detinatorii de vehicule, care trebuie sa se prezinte pentru prima oara cu vehiculul lor vechi de trei ani iarna la verificarea principala ar trebui sa ia in considerare cele de mai sus.

Dar cum recunoaste un amator care este combinatia roata-anvelopa admisa pentru vehiculul sau, mai ales ca in certificatele mai noi de inregistrare a masinii nu se mai trece fiecare marime admisa a anvelopei? Puteti primi indicatii de la service-urile pentru anvelope sau la organismele de verificare ale TÜV Thüringen. Dar marimile de anvelope admise de producator pentru vehicul in cadrul aprobarii de tip sunt trecute si pe certificatul de conformitate UE, asa numitul certificat CoC (Certificate of Conformity – Certificat de Conformitate), care este eliberat de catre producator pentru fiecare tip de vehicul. Dar mai pot fi circulate si alte combinatii roata-anvelopa, daca pentru respectiva marime exista un certificat de verificare al vehiculului. Trebuie respectate obligatoriu cerintele din certificat, cum ar fi: nu se admite utilizarea cu lanturi pentru zapada.

Dimensiunea anvelopei este data de exemplu astfel: 195/65 R 15 91T. 195 indica latimea anvelopei masurata in milimetri, 65 reprezinta raportul procentual intre inaltimea anvelopei si latimea anvelopei, R inseamna anvelopa radiala, 15 da dimensiunea interioara a anvelopei, respectiv diametrul jantei, masurate in inch, 91 este indexul capacitatii portante admisibile sau indexul de sarcina al anvelopei (91 inseamna in acest caz sarcina portanta per anvelopa de 615 kg), iar T da indexul de viteza (T este pentru anvelope care pot fi conduse pana la o viteza maxima de 190 km/ora).

Sa cresc iarna presiunea in anvelope?

Presiunea corecta in anvelopa are o influenta esentiala asupra comportamentului in circulatie, a consumului de combustibil si a uzurii anvelopei. Presiunea in anvelopa trebuie adaptata la incarcatura. De regula exista o placuta indicatoare pe pragul usii de pe partea soferului sau in clapa rezervorului de benzina. Presiunea in anvelope ar trebui verificata periodic in stare rece, deci pe cat posibil la temperatura mediului ambiant si la nevoie adaptata. Pierderea presiunii in anvelope este de 0,1 bari intr-un interval de timp de 3 luni. Presiunea in anvelope se modifica in functie de temperatura exterioara. Presiunea de 2,0 bari masurata la 20 de grade scade la 1,74 bari, daca temperatura mediului ambiant al anvelopei este de – 5 grade. Deci nu este necesara o crestere generala a presiunii, dar la temperaturi joase presiunea in anvelope trebuie verificata si adaptata.

Pentru a reduce riscul accidentelor legiuitorul european a prevazut in ordonanta UE 661/2009 sisteme de control a presiunii in anvelope pentru automobile si autocaravane, pentru care incepand cu data de 01.11.2012 a fost emis un certificat European de tip, cat si pentru toate automobilele si autocaravanele, care au fost aprobate prima data dupa data de 01.11.2014. Aceste sisteme il avertizeaza pe conducatorul auto in legatura cu presiunea prea scazuta in anvelope, respectiv asupra unei pane.