Vreme intunecata si ceata, ploaie si umezeala, frunze cazute: toamna ii supune la diverse provocari pe toti participantii la trafic. Utilizatorii de trotinete electrice, cunoscute si sub numele de e-scooter, sunt deosebit de expusi riscurilor in aceasta perioada. In anul 2020, in Germania s-au inregistrat 2.155 accidente de trotinete electrice cu vatamari corporale. 5 persoane au decedat, 387 au fost ranite grav si 1.905 cu rani usoare. In 71% dintre accidente, soferii de trotinete electrice au fost principalul vinovat. Dintre acestea, 42 la suta sunt asa-numitele accidente individuale in care utilitazatorii au pierdut controlul vehiculului, fara nicio influenta exterioara. „Punctele slabe ale trotinetelor electrice devin evidente toamna, cand conditiile drumului se deterioreaza din cauza umezelii, frunzelor si noroiului”, spune Frank Schneider, expert in tehnologia vehiculelor la Asociatia TÜV. „Trotinetele sunt vehicule cu o singura cale, care, cu rotile lor mici, aluneca cu usurinta pe drumuri umede sau murdare. Silueta ingusta si sistemele de iluminare slabe ale vehiculelor cresc riscul de a fi trecute cu vederea in intuneric. ”Asociatia TÜV ofera utilizatorilor de trotinete electrice sfaturi pentru plimbari sigure in conditii de toamna.
Luati in considerare punctele slabe din design
Trotinetele electrice sunt compacte si omniprezente in marile orase. Acest lucru le fac ideale pentru o scurta plimbare prin zonele urbane aglomerate, in special in combinatie cu transportul public. Designul subtire si pozitia verticala in picioare pot reprezenta un risc pentru siguranta pe drumurile umede si in conditii de vizibilitate redusa. “Spre deosebire de anvelopele de bicicleta, anvelopele mici de cauciuc dur ale trotinetelor electrice nu pot functiona in siguranta la contact cu bordurile inalte, gropile si suprafetele denivelate”, explica Schneider. “Frunzele cazute transforma asfaltul umed intr-un “alunecus” periculos. Prin urmare, utilizatorii de trotinete electrice ar trebui sa fie mereu atenti la drum si sa evite usor micile pericole de poticnire. “De asemenea, utilizatorii de trotinete electrice ar trebui sa evite gramezile de frunze si baltile: acestea pot ascunde gunoaie, pietre si alte obiecte. Daca o roata aluneca pe un drum umed sau se blocheaza intr-un obstacol, utilizatorii de trotinete electrice risca mai repede sa fie aruncati in fata. Fara casca de protectie, o cazatura poate duce la o ranire grava a capului.
“Unul dintre punctele slabe ale trotinetelor electrice este sistemul de iluminare”, spune Schneider. “Lumina din spate este plasata foarte jos pe trotineta electrica, astfel incat acestea sunt mai putin vizibile decat bicicletele, de exemplu. Mai mult decat atat, daca utilizatorii poarta haine inchise la culoare, ei sunt abia vizibili pentru ceilalti participanti la trafic. “In plus, majoritatea modelelor de trotinete inca nu au indicatoare: Pentru a semnaliza intentia de a vira, conducatorii ar trebui sa ia o mana de pe ghidon. In acest sens in Romania avem reguli noi de circulatie, si anume schimbarea directiei de mers se face prin deplasarea utilizatorilor pe langa trotinete
Sfaturi pentru calatorii sigure cu trotinetele electrice

Inainte ca frigul, zapada si gheata sa impiedice complet calatoriile cu trotinetele electrice, fanii acestora pot folosi zilele de toamna pentru plimbari prin orase. In acest sens ar trebui sa fiti atenti la urmatoarele aspecte:
Conduceti corect! Nu conduceti pe trotuare, ci doar pe pista de bicicleta (unde este disponibila), tineti ambele maini pe ghidon si respectati regulile de circulatie.
Conduceti ! Nu luati pasageri cu dumneavoastra, ci folositi un e-scooter de persoana.
Conduceti insingur siguranta! Nu conduceti sub influenta alcoolului sau a altor substante psihoactive.
Conduceti in mod vizibil!Purtati Imbracaminte reflectorizanta, de culoare deschisa, in special atunci cand conduceti dupa apusul soarelui.
Conduceti cu atentie! Evitati distragerea atentiei de la telefoanele mobile si faceti abstractie de casti.
Conduceti protejat: Purtati o casca pentru a va proteja capul.