Toamna, cand zilele devin din ce in ce mai scurte, apusul soarelui coincide cu orele de varf din trafic.
Acest lucru, desi la prima vedere poate fi romantic, este totusi inconfortabil pentru soferi si poate crea si un risc marit de accidente. Acest risc de multe ori este subestimat atat de catre soferi, cat si de catre ceilalti participanti la trafic: multi pietoni si biciclisti cred, de asemenea, ca ceilalti ii vor vedea imediat ce vor traversa strada. Ce ne recomanda expertii TÜV Thüringen?

Expertul in accidente Achmed Leser de la TÜV Thüringen stie cat de periculos este riscul de orbire provocat de acest apus de toamna. „Oare realizam cat de riscanta poate fi o secunda de „orbire”? Chiar si cu o viteza de rulare de doar 30 de kilometri pe ora, un sofer de masina parcurge aproximativ doua lungimi de masina pe secunda. La 50 km/ h, soferul poate parcurge aproximativ 14 metri. Soferul reactioneaza adesea prea tarziu atunci cand apare un obstacol brusc. La 100 km/ h, vorbim deja despre 30 de metri de posibil „zbor orb” pe secunda ”, spune Leser. In opinia sa, multi soferi subestimeaza riscul produs de stralucirea soarelui in astfel de situatii. Si odata ce a avut loc un accident, scuza cu „din cauza apusului” nu aduce nicio consolare.
De asemenea, biciclistii si pietonii, in zilele insorite de toamna, trebuie sa isi adapteze comportamentul din trafic la conditiile exterioare. „Oricine care traverseaza rapid strada, intr-un loc fara vizibiltate, si fara sa se asigure, poate fi implicat intr-un accident”, avertizeaza Achmed Leser.

Este util pentru soferi, ca in astfel de situatii, sa isi ridice scaunul si sa isi plieze in jos parasolarele. Ochelarii de soare vor ajuta desigur sa va protejati de orbirea provocata de stralucirea soarelui. Este intotdeauna recomandabil sa-i aveti „la bord”, inclusiv toamna si iarna. In plus, cand soarele apune, soferii ar trebui sa se orienteze la traficul exterior si sa fie permanent pregatiti sa franeze. Expertii in accidente recomanda de asemenea si pastrarea distantei de siguranta. „Mai ales cand intorc sau atunci cand schimba banda de mers, soferii care conduc cu soarele in fata, ar trebui sa se asigure de doua ori inainte de a se incadra in trafic. In astfel de cazuri se intampla cele mai multe accidente.

Un parbriz murdar creste si el efectul de orbire. Prin urmare, Achmed Leser va sfatuieste sa curatati regulat exteriorul si interiorul parbrizului, in special in lunile mai intunecate ale anului. „Depunerile si dungile de murdarie actioneaza ca o ceata cenusie si astfel efectul orbitor al razelor solare sau al farurilor din sens opus, va fi amplificat”, explica Leser. Soferii trebuie, de asemenea, sa se asigure ca sistemul lor de spalare a parbrizului este plin cu suficient lichid de spalare si aditiv adecvat.
Va uram drum bun si doar apusuri romantice!