Ce ar trebui sa stim despre anvelope?

In fiecare an, inainte de inceperea iernii sau a verii, apar inevitabil si discutiile legate de schimbarea anvelopelor. Multi soferi sunt nemultumiti si isi pun intrebari de genul: Am nevoie de anvelope de iarna sau vara sau sunt suficiente anvelopele pentru toate anotimpurile, la ce temperatura ar trebui schimbate anvelopele de iarna/ vara sau care este termenul de valabilitate al anvelopelor mele?

Exista o cerinta generala pentru anvelopele de iarna?

Obligativitatea utilizarii anvelopelor de iarna, este mentionata in legislatie, dar nu face referire la o anumita data, ci doar la conditiile de drum, respectiv cand acestea sunt acoperite de zapada, polei sau gheata.
In aceste conditii, autovehiculul trebuie sa fie dotat cu anvelope de iarna etichetate corespunzator cu marcajul M+S (noroi/ mazga si zapada).
Anvelopele cu marcaj M+S, pe care suplimentar apare si simbolul unui munte cu un fulg de zapada, au proprietati speciale pentru gheata si zapada.

Am voie sa conduc pe zapada cu anvelope “all season”?

Anvelopele cunoscute ca “all-season” sau “all-weather” au marcajul M + S si combina proprietatile anvelopelor de vara si de iarna. Ele pot fi conduse in toate conditiile meteo, inclusiv zapada.
Cu toate acestea, in conditii mai grele de gheata si zapada, sunt inferioare anvelopelor de iarna, in ceea ce priveste distanta de franare, tractiune si manevrabilitate. Inclusiv in sezonul foarte cald, se descurca mai putin bine in comparatie cu anvelopele de vara. Anvelopele all-season sunt in general recomandate celor care conduc mai rar si nu in regiunile muntoase.
Anvelopele all season reprezinta un avantaj in ceea ce priveste costul atat financiar cat si cel legat de timp si efort pentru soferi.

Schimbarea anvelopelor: mitul celor 7 grade – este inca adevarata regula “O-bis-O” a germanilor?

Vechea regula de baza a germanilor, pentru schimbarea anvelopelor si anume “ von O (Oktober) bis O (Ostern)” in traducere adaptata “ de la O ( Octombrie) pana la O ( Oul de Paste)”, o respecta in continuare cei mai multi germani. Incepand cu luna octombrie incep cozile la service-urile de anvelope. Dar oare chiar e corecta aceasta regula? In general, pentru Germania, da, acolo putandu-se regasi adesea ninsori si temperaturi in jurul gradului de inghet, atat in octombrie cat si in aprilie.
Cu toate acestea, cei care nu trebuie sa se bazeze zilnic pe masina lor sau care locuiesc in regiuni mai plate, cu probabilitate scazuta de ninsori, nu sunt obligati sa ii adere. Cel tarziu in noiembrie, ar trebui sa trecem cu totii la anvelopele de iarna, pentru ca atunci incepe momentul in care temperaturile se pot deplasa permanent in intervalul de inghet sau in jurul limitei de zero grade, chiar si in timpul zilei.
Mitul potrivit caruia anvelopele de vara au mai putina aderenta decat anvelopele de iarna sub 7 grade Celsius este doar partial adevarat in zilele noastre. Anvelopele moderne de vara au demonstrat avantaje in ceea ce priveste tractiunea si comportamentul de franare in conditii umede si uscate, chiar si foarte aproape de punctul de inghet. Acest lucru este posibil datorita compusilor inovatori pentru anvelope, profilurilor imbunatatite si anvelopelor mai late.
Acest lucru ne indreptateste sa afirmam ca nu temperatura exterioara, ci conditiile de drum au o influenta decisiva asupra aderentei anvelopei.
Asadar recomandarea stricta de schimbare a anvelopelor imediat ce temperaturile scad sub 7 grade Celsius nu este chiar corecta. Majoritatea vehiculelor de astazi au un ton sau o lumina de avertizare care se activeaza atunci cand temperatura exterioara este de 3 pana la 4 grade Celsius. De atunci, soferul vehiculului trebuie sa fie pregatit pentru drumuri alunecoase si sa isi adapteze comportamentul de condus la conditiile exterioare.

Cand am nevoie de anvelope noi?

Adancimea minima legala pentru anvelope, in Romania, este de 1,6 mm. De fapt, in majoritatea tarilor din Europa, aceasta este adancimea minima legala pe timp de vara.
Cu toate acestea, soferii nu ar trebui sa conduca cu anvelopele uzate pana la limita prescrisa. Cu cat anvelopa are o banda de rulare mai mica, cu atat comportamentul de tractiune si franare este mai prost pe carosabil umed. In special in conditii de iarna, anvelopele ar trebui sa aiba o adancime a benzii de rulare de cel putin 4 milimetri. Sa nu uitam ca in tari alpine precum Austria si Elvetia, anvelopele cu profil mai mic de 4 mm, sunt incadrate ca anvelope de vara.
Fanii Formulei 1 stiu ca anvelopele “proaspete” trebuie sa fie rulate si incalzite, astfel incat sa isi poata construi aderenta optima. Desigur in ceea ce priveste anvelopele in serie, conditiile de utilizare nu sunt atat de extreme. Din cauza suprafetei lor netede legata de productie si a reziduurilor de productie, anvelopele noi nu pot asigura inca o tractiune optima. Din acest motiv, producatorii ne sfatuiesc sa evitam acceleratia puternica si vitezele mari pana la intervalul limita pentru primii 100 pana la 300 de kilometri parcursi.

Ce « termen de valabilitate » au anvelopele? Trebuie inlocuite dupa sase ani, chiar daca profilul lor este inca in limitele tehnic admisibile?

Nu exista o “data de expirare” a anvelopei. Legislatia nu prescrie nici o limita superioara de varsta pentru anvelopele vehiculelor. Daca o anvelopa are inca suficiente proprietati in ceea ce priveste aderenta dupa sase, opt sau chiar zece ani, depinde de compusul anvelopei, de procesul fizic si chimic de imbatranire a cauciucului si, mai ales, de depozitarea corecta. Radiatiile UV, temperatura si umiditatea, au toate un impact semnificativ asupra procesului de imbatranire. Odata cu varsta, anvelopele isi pierd elasticitatea, devin poroase si crapate. Cel mai tarziu in acest moment, se poate presupune ca anvelopa nu mai are proprietatile optime. Anvelopele cu o vechime mai mare de 10 ani trebuie folosite doar daca au fost utilizate si depozitate corespunzator. Totusi, din motive de siguranta, este timpul sa trecem la anvelope noi incepand cu aceasta varsta.
Varsta anvelopei poate fi recunoscuta prin combinatia de numere din patru cifre stantata pe unul dintre flancurile anvelopei la sfarsitul marcajului DOT (US Department of Transportation). Primele doua cifre indica saptamana productiei, iar ultimele doua cifre, anul de productie. Numarul 3521 ar insemna ca anvelopa a fost fabricata in a 35-a saptamana calendaristica a anului 2021.

Ar trebui sa maresc presiunea in anvelope iarna?

Presiunea corecta in anvelope are o influenta semnificativa asupra comportamentului de condus, consumului de combustibil si uzurii anvelopelor. Este posibil ca presiunea in anvelope sa fie ajustata in functie de sarcina. O informare in acest sens se poate regasi fie pe usa de pe partea soferului, fie pe clapeta rezervorului de combustibil. Presiunea in anvelope trebuie verificata regulat cand este rece, adica la temperatura ambianta, daca este posibil, si ajustata daca este necesar. Pierderea normala de presiune in anvelope este de 0,1 bar pe o perioada de 3 luni. Presiunea in anvelope se modifica in functie de temperatura exterioara. Presiunea masurata la 20 de grade Celsius scade de la 2,0 bar la 1,74 bar, cand temperatura ambianta a anvelopei este de doar -5 grade Celsius. Prin urmare, nu este necesara o crestere generala a presiunii, dar presiunea in anvelope trebuie verificata si reglata, in special in caz de inghet sever.
Pentru a reduce riscul de accidente, legiuitorul european prin regulamentul UE 661/2009 a stipulat sisteme de monitorizare a presiunii in anvelope pentru autoturisme si rulote. Aceste sisteme avertizeaza soferul in timp util cu privire la presiunea insuficienta in anvelope.

Drumuri bune va dorim!