Producatorii de automobile lucreaza febril la vehiculul complet automat. Conducerea autonoma a vehiculelor va evita pe viitor accidentele si va reduce consumul de energie. Cand se va petrece acest lucru, expertii nu sunt inca de comun acord. Pentru aceasta trebuie adaptate conditiile cadru legislative. La aceasta se va adauga si acceptanta noastra, a conducatorilor auto.

Rapoartele media cele mai recente arata cat de semnificativa este in acest moment aceasta tema. Astfel, constructorul american de masini Tesla a fost achitat in cazul unui accident mortal cu un vehicul autopilotat. Seful firmei Daimler, Dieter Zetsche, solicita politicienilor sa initieze rapid legi pentru masinile autopilotate. Produsele premium ale producatorilor auto au deja integrate sisteme automatizate. Paleta acestora incepe de la sistemul de mentinere pe traiectorie cu functie de franare, cuprinde sistemele de parcare automata și ajunge pana la functiile de conducere automata, in cazul carora soferul poate lua mainile de pe volan.

Conform studiului actual „ThinkGoodMobility” al London School of Economics (LSE) si al producatorului de anvelope Goodyear, europenii si in special germanii sunt mai degraba sceptici privind conducerea automatizata. Frica de a lasa controlul asupra vehiculului pe seama unui sistem automat este realmente mare. In plus, placerea de a sofa ar disparea. Cei mai multi isi doresc sa pastreze controlul asupra vehiculului. In probleme precum acceptanta din partea soferilor, constructorii de autovehicule mai au de parcurs un drum important privind munca de lamurire.

Expertul in circulatie Achmed Leser de la TÜV Thüringen vede pe langa problema acceptantei un mare obstacol in conditiile cadru legale. „Conventia vieneza privind circulatia stradala reglementeaza in prezent urmatoarele: Fiecare conducator de autovehicul trebuie sa-si controleze in orice imprejurari vehiculul in vederea satisfacerii obligatiilor privind prudenta la volan si trebuie sa fie permanent in masura sa execute cu vehiculul toate miscarile care se impun“, afirma Leser. Acest lucru se afla insa in conflict cu sofatul automatizat. In opinia expertilor, atat Legea circulatiei rutiere (StVG) cat si Ordonanta privind circulatia rutiera (StVO) trebuie modificate pentru a pregati drumul catre sofatul automatizat. „Un proiect actual de lege prevede completarea Legii circulatiei rutiere astfel incat sa permita introducerea și utilizarea in circulatia pe drumurile publice a autovehiculelor cu sisteme automatizate evoluate, adica autovehicule cu nivel inalt de automatizare și complet automatizate. Conducatorul vehiculului trebuie sa poata sa predea conducerea vehiculului in anumite conditii catre sistemul tehnic“, declara Achmed Leser. Aceasta sub premisa preluarii in orice moment a controlului de catre conducatorul auto.

Expertii in circulatie si cercetatorii in domeniul accidentelor ar trebui sa se bucure de tendinta actuala din domeniu. In definitiv, sistemele automatizate promit un potential de evitare a accidentelor de peste 4%. In anul 2015 in Germania au avut loc totusi circa 2,5 milioane de accidente de circulatie, din care 3.500 soldate cu morti. Dupa evaluarile consiliului german pentru siguranta circulatiei (DVR) ar putea fi evitate prin sistemele de reglare automata a distantei 17% dintre accidentele grave, iar prin introducerea sistemelor de asistenta la franarea de urgenta chiar 28% din accidentele produse prin derapare.